Ondernemen tijdens de coronacrisis: Bella Vita uit Beek

Het zijn zware tijden voor ondernemers. De coronacrisis gooit veel overhoop. We vroegen Chayenna Casu en Malissa Ramakers van Bella Vita uit Beek, hoe zij zich staande houden.

“Aandacht geven kost tijd. Maar dat doen we met alle liefde van de wereld. Juist nu zijn onze contactmomenten harder nodig dan ooit.”

#1 Hoe dealen jullie als ondernemer met deze crisis?

“Als kleinschalige dagbesteding werken we met thuiswonende ouderen met verschillende soorten ziektebeelden, van dementie tot vereenzaming, sociale of cognitieve problematiek.  Al deze mensen komen graag naar een van onze locaties in Beek of Limbricht. Het geeft structuur aan hun dagindeling. Met zinvolle activiteiten van samen eten tot samen gymmen, spellen spelen, quizzen, creatief bezig zijn en bewegen op muziek, halen we deze mensen uit hun sociale isolement.”

“Van de een op de andere dag zaten al onze 55 cliënten thuis. We kwamen meteen in actie. Op de dagen dat onze cliënten bij ons komen, hadden we een een-op-een momentje met ze via de telefoon. We merkten al snel dat ze moeite hadden met de situatie. We hoorden al pratende dat ze snel achteruitgingen. Ze klonken verward, herhaalden veel, hadden geen structuur meer en bewogen weinig. Al snel zijn we ook overgegaan op het maken en bezorgen van activiteitenpakketten met puzzels/creatieve werkjes en een gymactiviteit voor thuis. Daarnaast gingen we over op het bezorgen van een vers bereide warme maaltijd bij onze cliënten thuis. Al onze tien medewerkers droegen hun steentje bij. Binnen een paar dagen tijd hadden we alles rond en konden de pakketten en warme maaltijden bezorgd worden. Onze twee koks hebben het drukker dan ooit. Ze maken de warme maaltijden en zorgen ervoor dat ze voor vervoer klaargemaakt worden. Anderen maken de activiteitenpakketjes en brachten de pakketten langs. We zijn trots op ons personeel. Ze hebben allemaal het hart op de juiste plek.”

#2 Heb je begrip voor de aangescherpte maatregelen vanuit de overheid?

“Natuurlijk, we werken met de kwetsbaarste groep en juist voor deze groep is bescherming tegen het coronavirus belangrijk. Helaas gaat juist voor deze groep de thuisquarantaine op de lange termijn ook gevolgen hebben. We proberen momenteel samen met de familieleden van onze cliënten echte een-op-een contactmomenten te organiseren. Een stukje wandelen waarbij we 1,5 meter afstand houden, kan wonderen doen.”

#3 Waar kom je nu wel of niet meer aan toe?

“Bij het maken en rondbrengen van de pakketten en de maaltijden komt heel wat regelwerk om de hoek kijken. We moeten alles inkopen en alles administratief ook bijhouden. Ook in het bellen met onze cliënten gaat tijd zitten. Aandacht geven kost tijd. Maar dat doen we met alle liefde van de wereld. Juist nu hebben zijn onze contactmomenten harder nodig dan ooit.”

#4 Heb je tips voor andere ondernemers?

“Blijf creatief. We hebben nieuwe dingen bedacht om zo goed mogelijk de zorg te blijven aanbieden die onze cliënten nodig hebben.”

#5 Wat gaan jullie als eerste doen als de maatregelen versoepelen? 

“We hopen dat alles weer snel terug naar normaal is. We missen onze opa’s en oma’s om ons heen! Als ze straks allemaal weer mogen komen (waarschijnlijk vanaf 2 juni) hebben we beloofd om een feest te geven met taart, muziek en dans. Desnoods maken we er een hele feestweek van en vieren we van maandag tot en met vrijdag feest met kleine groepen en iedereen op voldoende afstand van elkaar.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *